Welke gesprekstechnieken kan een bedrijfscoach aanleren?
Een bedrijfscoach zet zich in om een optimale werksfeer te creëren binnen jouw onderneming of op jouw afdeling. Dit kan door diverse trainingen, besprekingen naar aanleiding van observaties van de coach en teamweekenden gericht op één thema zoals samenwerken. Deze professional kan jou en je werknemers tijdens verschillende trainingen ook verder helpen om de communicatie tussen je collega’s zelf en klanten te bevorderen. Zowel aan de telefoon als face to face.
Slechtnieuwsgesprek
Heb je als leidinggevende besloten dat je een werknemer moet laten gaan? Of wil je de samenwerking met een bepaalde partij stoppen? Dan is een slechtnieuwsgesprek eigenlijk onvermijdelijk. Deze staan niet bekend als de leukste gesprekken; dit gaat vaak gepaard met een emotionele lading en er is sprake van een afscheid, of het nou gaat om een persoonlijke of zakelijke band. Een bedrijfscoach kan van tevoren samen met jou het gesprek voorbereiden en je vertellen hoe je als leidinggevende of opdrachtgever kan reageren op verschillende situaties. Zeker wanneer de emoties hoog oplopen is het belangrijk om het gesprek toch positief af te sluiten.
Assertiviteit
Wanneer je een boze klant aan de lijn hebt, is het noodzakelijk om rustig te blijven en de persoon aan de andere lijn te kalmeren. Maar let hierbij wel op dat het gedrag niet eindigt in een persoonlijke aanval. Onze bedrijfscoaches helpen je om de juiste balans te vinden tussen klantvriendelijkheid en een assertieve houding. Heb je als leidinggevende het gevoel dat collega’s over je heen lopen? En durf je niet voor jezelf op te komen? Ook in dit geval is een gesprekstraining met de focus op assertiviteit een goede aanvulling voor jou.
Verkoopgesprek
Ook al ligt de nadruk er niet altijd even dik bovenop, in elk bedrijf worden verkoopgesprekken gevoerd. Dit kan bijvoorbeeld door je klanten actief telefonisch te benaderen, maar een meeting met een belangrijke opdrachtgever valt hier ook onder. Vaak word je als telefonisch verkoper afgewimpeld, omdat de persoon aan de andere kant van de lijn niet zit te wachten op gladde verkooppraatjes. De bedrijfscoach helpt je met verschillende technieken om de juiste sfeer en structuur in dit gesprek aan te brengen, zodat je vaker een ‘ja’ krijgt in plaats van een afwijzing. In het geval van een meeting komt naast de sfeer en structuur van het gesprek nog een factor bij, namelijk je presentatie. Dit gaat verder dan alleen aandacht voor je kledingkeuze. De bedrijfscoach geeft je tijdens een training reflectie op jouw lichaamshouding, tips voor de beste small talk en slimme antwoorden op ingewikkelde vragen om blokkades te voorkomen.
Pitch
Aanvullend op een verkoopgesprek kan een bedrijfscoach je helpen een goede pitch te geven. Dit is een Amerikaans concept dat sinds een paar jaar ook vaak gebruikt wordt in het Nederlandse bedrijfsleven. Een pitch is eigenlijk een kort praatje (meestal dertig seconden tot een minuut) waarin je jezelf voorstelt of een nieuw idee presenteert. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt bij (interne) sollicitatiegesprekken of wanneer je een partij wil overtuigen om juist met jou samen te werken. Ook al heb je kort de tijd, het is niet de bedoeling dat je daarom ook versneld gaat praten. Een sterke openingszin en illustraties op bijvoorbeeld een flipboard kunnen je helpen om tijd te besparen en indruk te maken op je publiek.
Start het gesprek met onze bedrijfscoaches
Het is mogelijk om een training samen te stellen afgestemd op de gesprekstechnieken waar jij of je team de meeste behoefte aan hebben. Dit programma kan je eventueel nog aanvullen met individuele sessies. Onze bedrijfscoaches vertellen je graag meer over deze trainingen gericht op de verschillende gesprekstechnieken. Vul het contactformulier uitgebreid in, zij sturen jou zo spoedig mogelijk een vrijblijvende offerte toe.