Boekhouder

Waarom moet je een vooraf ingevuld belastingformulier altijd grondig nakijken?

Boekhouder
Sinds maart 2013 vult de Belastingdienst de jaarlijkse belastingopgave automatisch voor je in. Instanties zoals banken en bedrijven geven de gegevens alvast door. Aan jou de taak om te controleren of alle gegevens kloppen. Het kan voorkomen dat je in de bedragen kleine verschillen tegenkomt van één cijfer. Dit kan je dan snel en eenvoudig aanpassen. Toch adviseren wij om, vooral bij de complexere aangiftes, de formulieren samen met een belastingadviseur door te lopen voordat je een digitale handtekening onder de aangifte zet.

Eigen verantwoordelijkheid

Hoewel de Belastingdienst jou tegemoet komt door alle gegevens al voor je in te vullen op het formulier, ben jij zelf de eindverantwoordelijke. Kijk daarom niet alleen goed naar de ingevulde bedragen, maar ook naar je persoonlijke gegevens. Komt er achteraf naar boven dat er toch een fout is gemaakt in de opgave? Dan ben jij zelf verantwoordelijk voor de eventuele boete.

Voorbeeld: Je hebt recht op belastingteruggave, maar een verkeerd rekeningnummer doorgegeven aan de Belastingdienst. Ondertussen is het bedrag wel op deze foutieve rekening gestort. Dit valt dan onder jouw eigen verantwoordelijkheid, omdat je een digitale handtekening hebt gezet onder het formulier waarmee je aangaf dat alle gegevens op het formulier juist waren. Daarnaast kan het ook voorkomen dat je op een bepaald onderdeel nog recht hebt op belastingteruggave, maar dit niet staat genoteerd in het formulier.

Grondige check

Heb je moeite met bijvoorbeeld de onderdelen hypotheek en erfbelasting? Dan is het zeker aan te raden om samen met een belastingadviseur de aangifte een grondig na te gaan. Door dit samen met een professional te doen, ben je niet alleen verzekerd van een correct ingevuld formulier maar ook dat deze op tijd wordt verstuurd. De belastingadviseur maakt ruimschoots van tevoren een afspraak voor deze controle, zodat je niet met stress komt te zitten. Lukt het door bijvoorbeeld omstandigheden niet om de aangifte op tijd te versturen? Vraag dan op tijd uitstel aan. Dit doe je door contact op te nemen met de Belastingdienst zelf.

Meest gemaakte fouten

Paula Keun, woordvoerder van de Belastingdienst, gaf tijdens een interview met landelijke dagblad De Telegraaf in 2014 aan dat over het algemeen dit de meest gemaakt fouten zijn bij de belastingaangifte:

  • Geen jaaropgave van eventuele bijbanen ingevuld
  • Foutief invullen en verwisselen van de bedragen bij de onderdelen loonheffing, loon en arbeidskosten
  • Verkeerde vermelding van informatie rondom pensioen
  • Onjuiste informatie rondom hypotheek

Check met onze belastingadviseurs

Wil jij graag hulp van een professional om de vooraf ingevulde belastingaangifte grondig te laten checken? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Onze specialisten zijn volledig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en regelgeving. Zo kunnen zij jou altijd informeren op het gebied van belastingvoordeel. Onze belastingadviseurs nemen binnen korte tijd contact met jou, zo weet jij zeker dat jouw belastingaangifte op tijd de digitale deur uit is.