Wat is modern solliciteren en hoe pak je dit aan?
Tegenwoordig is social media een ideaal platform om je eigen netwerk op te bouwen. Dus waarom zou je hier geen gebruik van maken wanneer je op zoek bent naar een baan? Of ben je creatief aangelegd en vind je het leuk om bijvoorbeeld een filmpje over jezelf te maken in plaats van een sollicitatiebrief? Ga vooral aan de slag, want zo val jij op bij de werkgever. Dit valt allemaal onder modern solliciteren. En laat je niet afschrikken door het woordje ‘modern’, deze manier is geschikt voor jong en oud.
Vermijd de grote stapel
Een bezoekje aan de banenmarkt en open sollicitatiebrieven versturen is een manier om je voor te stellen aan je toekomstige werkgever. Maar het gevaar is dat jouw brief op een grote stapel terechtkomt en je wellicht na een aantal maanden wachten ‘slechts’ een standaardafwijzing ontvangt. Zeker wanneer je een e-mail stuurt. Zonde. Ga daarom, eventueel samen met de loopbaancoach, op zoek naar jouw talenten en maak hier optimaal gebruik van voor jouw moderne sollicitatie.
Wat is modern solliciteren?
Zoals al eerder aangegeven maak je bij modern solliciteren gebruik van de laatste middelen op het gebied van communicatie en technologie. Dit klinkt erg breed, maar eigenlijk is het dat ook. Want creativiteit is een belangrijk onderdeel hiervan. Hiermee kom je tot de mooiste sollicitaties.
Onze loopbaancoaches geven je een aantal voorbeelden:
Film
Vind je het leuk om aan de slag te gaan met film of fotografie? Ga dan eens naar YouTube voor de nodige inspiratie. Een aantal mensen zijn je al voorgegaan en hebben hun cv beeldend gemaakt, bijvoorbeeld door middel van een stop-motion filmpje. Bij elke minimale beweging maak je een foto, deze monteer je vervolgens in een daarvoor geschikt programma zoals Sony Vegas, Windows Moviemaker of Adobe Premiere tot een filmpje. Zet er eventueel leuke, energieke muziek onder.
Een andere manier van een videosollicitatie is jezelf voorstellen aan de werkgever. Dit kan door een kort praatje maar er zijn nog genoeg andere originele manieren. Vergeet in ieder geval niet dat de ontvanger van je video weet wie je bent, wat je wilt en vooral wat je allemaal kan. Wil je niet dat iedereen je filmpje bekijkt? Upload dan je filmpje op bijvoorbeeld YouTube, maar zet het op privé bij de instellingen. Alleen de ontvangers van de link kunnen dit dan bekijken. Een andere mogelijkheid is je video op dvd of een usb-stick zetten en deze bijvoorbeeld via aangetekend op te sturen.
Trek de stoute schoenen aan
Heb je een indrukwekkend portfolio? Ben je ervan overtuigd dat je toekomstige werkgever na het bekijken van je eerdere werk absoluut aanneemt? Het nodige zelfvertrouwen heb je al. Trek de stoute schoenen aan en breng je werk persoonlijk langs. Kom niet aanzetten met een aantal losse papiertjes, maar verpak dit mooi of laat alles netjes inbinden. Besteed ook genoeg aandacht aan je persoonlijke verzorging; trek representatieve kleding aan en verzorg jezelf goed. Zo weet de werkgever direct wie je bent en maak je meer indruk dan wanneer je alleen een e-mail stuurt. Is deze persoon moeilijk te bereiken? Neem dan contact op met bijvoorbeeld de secretaresse, de receptie of persoonlijke assistent of het überhaupt mogelijk is om langs te komen op locatie.
De kracht van social media
Je hebt de zin ‘de kracht van social media’ vast wel een aantal keer voorbij zien komen op Facebook. Bijvoorbeeld wanneer kinderen vragen het bericht te delen om het bereik van Facebook te meten voor een spreekbeurt. Waarom dan zelf ook geen gebruikmaken van de kracht van social media? Schrijf een leuke, vlotte tekst met wat voor baan je precies zoekt en wat jouw kwaliteiten zijn en plaats deze, met eventueel een leuke foto van jezelf, op bijvoorbeeld Facebook. Zorg in dit geval wel dat je het bericht op ‘openbaar’ zet als je wilt dat anderen dit bericht voor je delen. Maak daarnaast een LinkedIn-account aan en geef daar ook in je profiel aan wat je precies zoekt. Je ervaring en kwaliteiten vermeld je op het profiel zelf. Controleer regelmatig het postvak of je nieuwe berichten hebt van mogelijke nieuwe werkgevers of headhunters die jou verder kunnen helpen.
Start met modern solliciteren
Klinkt modern solliciteren jou als muziek in de oren, maar heb je eerst hulp nodig met een plan van aanpak? Of vind je het lastig om jouw kwaliteiten onder woorden te brengen? Dit valt allemaal onder het takenpakket van onze loopbaancoaches. Zij helpen je graag verder om jouw sollicitatie tot een succes te maken. Dankzij ons landelijke netwerk is er altijd een van onze specialisten bij jou in de buurt. Laat onze specialisten via het contactformulier weten waar ze jou bij kunnen helpen, zij nemen vervolgens zo spoedig mogelijk contact met je op.