Hoe maak jij een goede eerste indruk met solliciteren?

loopbaancoach
Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, ontkom je niet aan solliciteren. Hoe het sollicitatieproces verloopt, hangt af van het betreffende bedrijf waar je op dat moment een gooi doet naar die ene baan. Het ene bedrijf ziet een sollicitatiegesprek als een kennismaking waarbij meer gezocht wordt naar de (persoonlijke) klik. Het andere bedrijf heeft een uitgebreide en strenge selectie van meerdere rondes. Hoe dit proces ook verloopt, zorg in ieder geval dat jij goed voorbereid bent vanaf het begin. Een van onze loopbaancoaches geeft je tips.

Zoom in op je eigen ik

“Vertel eens iets over jezelf”… Deze vraag heb je vast al eens voorbij horen komen tijdens een sollicitatiegesprek. Een werkgever stelt deze vraag niet voor niets. Hij of zij wil dolgraag weten wie deze eventuele nieuwe werknemers is en wat jij hebt te bieden voor het bedrijf. Ga daarom van tevoren voor jezelf eens goed na wie jij eigenlijk bent. Wat wil je graag leren? Hoe start jij op de eerste werkdag? Waar ligt jouw kracht? Doe je dingen in je vrije tijd die ook van waarde zijn voor het bedrijf? Benoem het. Dat de vraag niet wordt gesteld, betekent niet dat je er niet over mag en kunt beginnen. Hoe meer jij aantoont dat je van waarde bent voor het bedrijf en prima kan functioneren in de functie, zal alleen maar een goede indruk achterlaten.

Positiviteit

Het kan wel eens voorkomen dat je vorige werkgever of een andere baan in het verleden een nare nasleep voor je heeft. Wellicht ben je hierdoor ook maar heel kort werkzaam geweest bij een werkgever. De kans is aanwezig dat je hier vragen over krijgt tijdens het gesprek. Wees eerlijk, maar zoom in dit geval niet op alles wat er is gebeurd. Je kan aangeven dat het niet klikte, of dat de werkwijze of visie niet helemaal jouw ding was. Maar laat het daar verder bij. Het is niet de bedoeling dat je bij de eerste kennismaking gelijk al in het negatieve blijft hangen. Laat persoonlijke problemen ook achterwege. Dingen die je baas wat dat betreft echt moet weten, kan je altijd later zelf nog ter sprake brengen.

Vermijd clichés

Werkgevers scannen sollicitatiebrieven aan de hand van een paar punten. Zo kijken zij of de gevraagde competenties aanwezig zijn, maar ook of zij een duidelijk beeld van jou kunnen krijgen (zie vorige alinea) en of je eigen bent. Vermijd daarom in ieder geval onderstaande clichés:

  • Geen 9-tot-5-mentaliteit
  • Ik ben een teamplayer
  • Deze functie is mij op het lijf geschreven
  • Ik beschik over goede communicatieve vaardigheden

Laat ook hip taalgebruik en woorden zoals ‘cool’ en ‘mega’ achterwege. Bedrijven houden van originele sollicitatiebrieven, licht daarom ook zoveel mogelijk toe. Zo laat je gelijk een heel stuk van jezelf zien. Wissel daarnaast lange en korte zinnen voldoende met elkaar af. En kijk voor het versturen van de brief altijd goed of jouw tekst geen fouten bevat. Wanneer het binnen jouw kunnen past, zou je er ook eens over na kunnen denken om je cv om te zetten in een video. Of om het geheel grafisch mooi vorm te geven.

Open sollicitaties

Wil je graag bij een bepaald bedrijf aan de slag, maar staat er op het moment geen vacature open? Dat betekent niet helemaal dat de deur gesloten is. Een open sollicitatie wordt altijd gewaardeerd. Zorg dan wel dat je opvalt. Maak bijvoorbeeld een portfolio en bezorg deze zelf. Het heeft wat moed nodig, maar indruk maak je zeker. Krijg je een afwijzing, dan is de drempel ook minder hoog om contact op te nemen en na te vragen waarom de keus niet op jouw gevallen is. Deze feedback kan je dan weer meenemen voor je volgende sollicitatie.

Hulp bij solliciteren

Zit je midden in een sollicitatieproces en wil je graag hulp van een van onze loopbaancoaches? Of wil je graag samen met een professional op zoek naar jouw positieve punten? Neem dan contact op met onze loopbaancoaches door middel van het contactformulier. Door ons landelijk netwerk is er altijd een professional beschikbaar bij jou in de buurt om samen met jou een gooi te doen naar die ene fantastische baan.